יום ראשון, 7 בפברואר 2010

תיבת אוצרות ממוכנת


Rube Goldberg זכה, עוד בחייו, לראות את שמו כערך במילון, ואפילו בתור שם– תואר.
"מכונת רוב גולדברג" הוא כינוי למערכת שמבצעת בדרך מסובכת ועקיפה, פעולה פשוטה וישירה.
הוא החל את דרכו כצייר מתוסכל, שהלך ללמוד הנדסת מכונות, אך במהרה עבר לציור קריקטורות.
כיוון שנולד ב1883 , היה מוקסם מימי הזוהר של עידן המכונה, ובקריקטורות שלו צייר מערכות מורכבות שהמציא, לצורך ביצוע פעולות יומיומיות כמו ניגוב השפם בעת אכילת מרק.
ביוטיוב תוכלו למצוא סרטונים שנעשו בהשראת העקרון הזה ( למשל, בדף הזה - youtube ), ותחרויות של בניית מכונות כאלה מתקיימות מדי שנה ברחבי העולם.
המשחק Treasure box , הוא למעשה "מכונת רוב גולדברג", שבאמצעותה יש לגרום לכדורון אדום להתקדם למסך האחרון, תוך הפעלה נכונה של מנגנונים שונים. אין הסברים ואת הכל צריך לגלות לבד, אבל זה לא בלתי אפשרי, ואפילו די קל. ( למרות שבהחלט מאתגר ).
המסכים מעוצבים בסגנון של רישום עדין, שיש לו איזה אופי ענתיקה, כמעט כאילו נלקח מאיורים היסטוריים. אבל לא רוב גולדברג עיצב את המשחק (הוא מת ב 1974,  וכנראה לא זכה לראות משחקי מחשב), אלא יפני צעיר בשם Wada Nanahiro.
אם אתם צריכים פתרונות למשחק, אפשר למצוא אותם ב Jay Is Games ( אולי רק כשמגיעים לשלב הנגינה בפסנתר, שהוא קצת קשה יותר...).
תמיד תוכלו לנסות ולהרכיב בבית מכונת גולדברג משלכם. יש ב youtube סרטונים מדהימים של מכונות שעושות שימוש בכוסות פלסטיק, גלילי נייר טואלט ואמצעים ביתיים אחרים. כל מה שעליכם לעשות זה לבחור מטרה פשוטה וטפשית, ולהגיע אליה באמצעות שימוש בחוקי הפיזיקה, שזו בדיוק ההזדמנות להתעמק בהם...
ועוד משחק מומלץ של Nanahiro הוא TCB Museum, שהוא משחק הרפתקה דמיוני, קצת יותר ארוך ומסובך, וגם פתרונות שלו תוכלו למצוא בJIG.
שני המשחקים הם ישנים למדי, כך שאני מחכה בקוצר רוח למשחק חדש של Nanahiro.


דף מעניין עם קישורים לגבי עבודתו של רוב גולדברג תוכלו למצוא ב Mahalo.

 למעשה, כל משחק הוא מעין "מכונת גולדברג",  שמציבה לנו מטרות פשוטות למדי, אך כל כולה נועדה להאריך ככל האפשר את הדרך אליהן...




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה